OpenScript muutujad


Muutuja (variable) on ajutine mahuti, mis eksisteerib vaid töötleja (handler) või rakenduse töötamise ajal. Muutuja väärtus võib olla numbriline, loogiline või tekst.

ToolBook'is eristatakse lokaalseid (local) (ühes skriptis, ühe teate töötlemisel kasutatavad) ja süsteemseid (system) (erinevate skriptide poolt, kui tahes mitu korda kättesaadavad) muutujaid.

Lokaalsete muutujate kasutamisel tuleb muutujale lihtsalt mingi väärtus omistada ja siis kohe sellega midagi ette võtta.

Süsteemsete muutujate väärtused on kättesaadavad ja ka muudetavad iga skripti poolt antud raamatus mistahes ajal.

Iga töötleja, mis mingit süsteemset muutujat kasutab, alguses tuleb antud muutuja (või komadega eraldatud muutujad) deklareerida käsuga:

system muutuja[,muutuja2,muutuja3,...]

Näiteks:

to handle buttonClick

end buttonUp

Kohe kui mingi muutuja esimest korda defineeritakse ilma talle väärtust omistamata või kui mistahes muutuja väärtus kustutatakse, omistatakse talle väärtus “null”.

Kuigi pole vaja määrata muutuja tüüpi (arv- või tekstmuutuja), on arvmuutujate korral kasulik kohe omistada talle mingi väärtus, näiteks 0. Muidu ei saa kasutada muutuja väärtuse suurendamise/vähendamise käske, kuna vaikimisi omistatav väärtus “null” pole arv ja seda ei saa suurendada ega vähendada.

Muutujale omistatakse väärtus järgmise käsuga (lokaalne muutuja samas ka defineeritakse):

set muutuja to väärtus (tekstimuutuja korral tuleb väärtus panna jutumärkidesse)

Näiteks:

set loendur to 10 set keel to “eesti”

Võib kasutada ka lihtsustatud kuju:

muutuja = väärtus

Muutuja väärtuse kustutamiseks on käsk:

clear muutuja

Muutuja väärtuse muutmiseks tuleb kas lihtsalt omistada uus väärtus või kasutada järgmisi võimalusi:

increment muutuja by arvväärtus arvmuutuja väärtuse suurendamiseks mingi väärtuse võrra

decrement muutuja by arvväärtus arvmuutuja väärtuse vähendamiseks mingi väärtuse võrra

set muutuja to muutuja +/- väärtus

Näide (töötleja, mis loendab külastatud lehekülgi, paigutatakse näiteks raamatu skripti):

to handle enterPage

end enterPage

On olemas ka üks eriline muutuja IT, millele omistatakse väärtus küsilausete kasutamise korral ja päringukäsu get kasutamisel, kuna sellistel juhtudel pole muutuja kindlaks määratud.

get mida of millelt teeb päringu mingi omaduse, väärtuse, teksti vms kohta.

Näiteks:

get text of field “info”

get position of group “kalad”

get sysTime get sysDate

Päringu tulemus omistatakse muutujale IT ja seda saab nüüd näiteks omistada mõnele teisele muutujale:

set muutuja to it

Set käsuga , millega omistasime muutujatele väärtusi, saab määrata veel paljusid asju:

set omadus of objekt to väärtus

Näiteks:

set strokeColor of field “info” to red

set fillColor of field to black

set position of button “edasi” to 1500, 2400

set caption of button “nupuke” to “vajuta veel kord”

Samas saab muutuja väärtust suunata mingile tekstiväljale või käsuaknasse selleks on käsk:

put mida kuhu

Näiteks:

put loomanimi into text of field “loom”

put loomanimi after text of field “loom”

put sysTime & crlf after text of field “aeg”

put crlf & 3+4*5 after text of field “matem”

put it into command paigutab mutuja IT väärtuse käsuaknasse

put position of selection paneb selekteeritud objekti (vasaku ülanurga) koordinaadid käsuaknasse.


Ülevaade programmi töökeskkonnast, Erinevad objektid ja nende omadused.