Matemaatika OpenScript keelega
ToolBook’is
on olemas kõik aritmeetika tehted ja suur osa peamistest matemaatilistest
funktsioonidest. Olemasolevate võimaluste abil on kerge luua näiteks
matemaatika ülesannete generaatorit koos vastuste kontrollijaga.
Tehted
Kasutatavad tehted on järgmised:
- +, -, *, / liitmine, lahutamine, korrutamine,
jagamine
- ^ astendamine
- - muudab väärtuse negatiivseks
- div jagamine, kusjuures vastuseks väljastatakse
vaid jagatise täisarvuline osa
- mod jagamine, kusjuures vastuseks on jagamisel
tekkiv jääk
Näiteks:
100 mod 3
Et vastusest kasu oleks tuleks saadav väärtus
omistada mõnele muutujale või
paigutada see mõnda tekstivälja!
Näiteks:
set muutuja to 25 div 4
Loomulikult saab ka tehetes kasutada muutujaid, millele
on eelnevalt väärtus omistatud.
Näiteks:
set muutuja1 to muutuja2 + muutuja3
NB! ToolBook’is
kehtib, nagu teisteski programmides, tehete järjekord.
Matemaatilised
funktsioonid
Kasutada on järgmised peamised funktsioonid:
- abs(arv)
väljastab oma argumendi absoluutvärtuse
- acos(arv),
asin(arv), atan(arv) väljastab
nurga arcus-koosinuse, arcus-siinuse, arcus-tangensi
- average(arv1,arv2,arv3,...)
arvutab argumentide aritmeetilise keskmise
- ceiling(arv)
ümardab arvu ülespoole täisarvuni
- cos(nurk),
sin(nurk), tan(nurk) arvutab
antud nurga koosinuse, siinuse, tangensi (suurused radiaanides)
- cosh(nurk),
sinh(nurk), tanh(nurk) arvutab
antud nurga hüperboolse koosinuse, hüperboolse siinuse, hüperboolse
tangensi (suurused radiaanides)
- exp(arv) arvu
e astendamine
- floor(arv) ümardab
arvu allapoole täisarvuni
- hypotenuse(kaateti_pikkus,kaateti_pikkus)
arvutab täisnurkse kolmnurga hüpotenuusi
- ln(arv) arvu
naturaal logaritm
- log(arv) arvu
logaritm
- max(arv1,arv2,arv3,...)
väljastab oma argumentide seast maksimaalse
- min(arv1,arv2,arv3,...)
väljastab oma argumentide seast minimaalse
- random(täisarv)
genereerib suvalise arvu vahemikus 1-st kuni Teie poolt etteantud täisarvuni
(see võib olla vahemikus 1 - 32767)
- seed(täisarv)
muudab suvalise arvu genereerimise vahemiku algust, st. random() ei genereeri
enam alates ühest vaid alates Teie poolt etteantud täisarvust
(vahemikus 1 - 32767)
- round(arv)
ümardab arvu lähima täisarvuni
- sqrt(arv) arvutab
antud arvu positiivse ruutjuure
- sum(arv1,arv2,arv3,...)
summeerib oma argumendid
- truncate(arv)
kõrvaldab argumendi murdosa
Näiteks:
set x to random(20)
Numbriformaadid
Lisaks on veel võimalik kasutada mitmesuguseid
erinevaid arvude kuvamise formaate, mida on vaja ilmselt ainult tõsisematel
ToolBook’i ja OpenScript’i kasutajatel.
Formaadi määramiseks on kasutada järgmised
sümbolid:
- 0 numbri koht, kui arvus pole nii palju numbreid, kui
tema jaoks nullidega kohti on määratud, siis tühjade kohtade
asemel kuvataksegi 0
- # numbri koht, erinevalt eelmisest, täidetakse tühjaks
jäävad kohad tühikutega
- . määrab ära koha, kuhu soovite täisosa/murdosa
eraldavat koma
- , määrab ära kuhu soovite suurusjärkude
eraldamiseks komasid
Numbriformaatide määramine käib järgmiselt:
set sysNumberFormat to “formaat”
Näiteks:
set sysNumberFormat to “##,###.##EEK”
Edasi tuleb mõne objekti tekst selle formaadi järgi
kujundada:
format objekt as sysNumberFormat
Näiteks:
format text of field “palk” as sysNumberFormat
Ka siin võib objektiks olla muutuja!
Algselt on kõigil tekstiobjektidel kehtestatud
“general” formaat. Numbriformaadi muutmiseks võib anda ka käsu:
format objekt as “formaat”
[from general]
Ülevaade
programmi töökeskkonnast, Erinevad
objektid ja nende omadused.